Monday, June 18, 2018


 ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය

සංකෘතිය වූ කලි ගතික සාධකයකි.එනම් පැරණි දේ වෙනස්වෙමින් අලුතින් දෑ එකතුවෙමින් දිනෙන් දින වැඩිදියුණු වන නවීකරණය වන සාධකයකි.සන්ක්රුතියේම දිගුවක්ලෙස ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය හදුන්වා දිය හැකිය.ලෝකයේ යම් යම් ජනප්‍රිය වස්තුන්,පුද්ගලයන් ආදිය මගින් මිනිසාට බලපෑම ඇතිවේ.ඒඅම බලපෑම නිසා පුද්ගලයාගේ සිතුම් පැතුම චර්යා රටාවන් ඇදහිලි විස්වාස ආදිය පවා වෙනස්වීමට ලක්වේ.සංස්කෘතිය තුලින් පැමිණි සධකයම නැවත සංස්කෘතිය වෙත අභියෝග කරවයි.මෙය අද ලෝකයේ සෑම තැනකම සිදුවන ක්‍රියාවලියකි

ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය යන්න කිමැයි හදුනා ගැනීමට පෙර සංස්කෘතිය යන්න කුමක්දැයි හදුනා ගත යුතු වේග සංස්කෘතිය යන්න ද එක් නිශ්චිත සීමාවකලා විග‍්‍රහ කළ නොහැකි වේ.විවිධ විචාරකයෝ විවිධ නිර්වචන ඔස්සේ එකී විෂය විග‍්‍රහ කරතිග එකී නිර්වචන අතර පෞරාණික නිර්වචනය ලෙස 1871 දී ඊග බීග ටයිලර් නැමැති සමාජ මානව විද්‍යාඥයා විසින් ඉදිරිපත් කළ නිර්වචනය හදුනාගත හැකි වේග ඔහුට අනුව සංස්කෘතිය නම්

" දැනුම ඇදහිලි කලා නීති සදාචාර සිරිත් විරිත් හා මිනිසා සමාජයේ ජිවත් වන පුද්ගලයෙකු වශයෙන් ලබා ගත්තා වූ පුරුදු පුහුණු හා හැකියාවන් අඩංගු සංකීර්ණ සමස්තයයි "

මේ නිර්වචනය තුළ පුද්ගලයගේ සමස්ත හැසිරීමේ රටාවම සංස්කෘතිය වශයෙන් හදුනාගත හැකි වේ. සමහරු සංස්කෘතිය යන්න ගුණ වගාව නමින් දල ආගම සාහිත්‍යය ඉගැන්වීමෙන් හා සාහිත්‍ය කලාස්වාදයෙන් ලැබෙන චිත්ත විසුද්ධිය නමින් ද හදුන්වති.
මේ ආකාරයට හදුනා ගන්නා සංස්කෘතිය අද වන විට ඉතා පුළුල් විෂය ක්‍ෂේත‍්‍රයක් ඔස්සේ ව්‍යාප්තව ගොස් ඇති අතර බොහෝ වෙනස් වීම් වලටද භාජනය වී තිබේ. මෙම වෙනස්වීම් වලට බලපෑ සාධක අතර කාර්මික විප්ලවය මෙන්ම ජනමාධ්‍ය බිහිවීම ද හේතු වේ.

මිනිසා තුළ පුදුම එළවන මෙම ජනමාධ්‍ය මගින් මෙතුවක් කල් පවත්නා සම්මත නිර්මාණ ක‍්‍රමවේදයන් ඉක්මවා නව නිර්මාණල නව තාක්ෂණික ක‍්‍රමවේදයන් ඔස්සේ විකාශය විය. එය කෙටිකතාව නවකතාව නාට්‍ය ගීතය මෙන්ම දෘශ්‍ය මාධ්‍යය ද නව මුහුණුවරකට පරිවර්ථනය වන්නට හේතු විය. මේ පසුබිම සම්මත නිර්මාණ ශිල්පියා අසම්මත ආකාරයකට නිර්මාණ බිහිකරන ශිල්පීන් බවට පත් විය. ජනමාධ්‍යය ලොවම ආවරණය කළ විට තත්කාලයේ තිබූ සංස්කෘතියට ජනප‍්‍රිය අංග එකතුවීමෙන් නව සංස්කෘතියක් ද බිහි විය. ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය ලෙස හදුනාගත හැක්කේ සංස්කෘතික ව්‍යාප්තියේ ප‍්‍රතිඵල ලෙස බිහි වූ නව ආරක් ගත් ජන සංස්කෘතික අංගයන්මය. ඒ අනුව ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය යන වචනය භාවිතයට පැමිණෙනුයේ 1950- 1960 වැනි දශකවලදී වේ. මේ පිළිබඳව විවිධ පර්යේෂණ සිදු කරමින් බොහෝ විද්වතුන් විසින් විවිධාකාර වූ අර්ථකථනයන් ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය යන්න පිළිබඳව ඉදිරිපත් කර තිබේ.

ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය යන්න වඩා බහුතර ජනතාවගේ සංස්කෘතිය වේ    -නූතන කලා විචාරකයන්-
ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය යනු සමාජය තුළ ජිවත්වන සියලූ දෙනාගේම සංස්කෘතියයි  - බටහිර විචාරකයින්-
මිනිස් කණ්ඩායමක අත්දැකීම් බෙදා හදා ගන්නා ක‍්‍රමය ජනප‍්‍රියසංස්කෘතිය නම් වේ  - හිදෙතොෂී කාටෝ-

මේ ආකාරයට විවිධාකාර ලෙසින් හදුනාගන්නා ජනප‍්‍රිය සංස්කෘතිය ජනයා විසින් නිර්මාණය කරන ලද්දක් දල ජනමාධ්‍යය වල නිර්මිතයක් ද යන්න නිසැකව නිර්වචනය කළ නොහැක්කේ හැම විටම එය එකිනෙකට වෙනස්ව අන්තර් වශයෙන් පෝෂණය වන බැවිනි.



ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යනු ලෝකයා විසින් බෙදා ගත් ක්‍රියාදාමයක් සහ විශ්වාසයන් සමූහයක් වේ.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය වාණිජමය නිෂ්පාදනයක් හා බැදෙයි.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යනු ජනමාධ්‍ය මගින් සමාජ ගත කරන භාණ්ඩ , සේවා හා ඒ හා බදුණු චර්යාවන් එක් වීමෙන් සෑදුනු සමාජ සස්කෘතික ස්වරූපයකි.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යනු එක් අතකින් භාණ්ඩ හා සේවා නිෂ්පාදනයක් ද තවත් අතකින් ජනමාධ්‍ය ද තවත් පැත්තකින් පාරිභෝගික ජනතාව ද එක්වීමෙන් සෑදුනු ක්‍රියාවලියකි.

බහුජන සංස්කෘතිය උපරිම තලය ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යි.
සන්නිවේදන තාක්ෂ.ණයේ සබැදි සංස්කෘතියක් වේ.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය නිරමාණයට වඩා නිෂ්පාදනයක් ය.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය අතරිත්තයක් සහිතය.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය පහසුවෙන් පරිභෝජනය කළ හැකි ය.

මාධ්‍ය වෙළද පොළ ක්‍රියාත්මක වන්නේ ව්‍යාපාරිකයන් හා පාරිභෝගිකයන් අතර ගණු දෙනුව සක්‍රීය කරීම සදහාය.
මාධ්‍ය වෙළද පොළ හුදෙක් ලාභ පරමාර්ථයෙන් ක්‍රියාත්මක වන අතර සදාචාරය හෝ සාරධර්ම හෝ සිරිත් විරිත් හෝ එයට වැදගත් නොවේ.
මාධ්‍ය වෙළද පොළ විද්‍යාත්මක පර්යේෂණ ක්‍රම භාවිතා කරමින් හා මනෝ විද්‍යාත්මක සිද්ධාන්ත යොදා ගනිමින් කටයුතු කරයි.
මාධ්‍ය වෙළද පොළ කෙතෙරම් සියුම් ලෙස කටයුතු කරන්නේ ද ? යත් එයට හසු වු කෙනෙකුට එයින් ගැලවීමට අපහසුය.
මාධ්‍ය වෙළද පොළේ ක්‍රියාකාරීත්වයට බාධා පැමිණ වීමට රජයට හෝ ඇති ඉඩකඩ අඩු වන අතර පාරිභෝගික ජනතාවට සිදු වන සෘජු හා වක්‍ර ආකාරයෙන් සිදුවන පීඩාවන් ගැන මාධ්‍ය වෙළද පොළ හෝ රජය වග කියනු නොලබේ.
මාධ්‍ය වෙළද පොළ සමග ප්‍රශස්ත ලෙස ගණු දෙනුවක යෙදීමට පාරිභෝගික ජනතාවට විශිෂ්ට දර්ශනයක් තිබිය යුතු ය.

ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ අංග

.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතියට විවිධ අංග ඇතුළත් වේ.
කුමන හෝ නව අංගයක් ඇතුළත් කර ගැනීමට ඕනෑම අවස්ථාවක ඉඩකඩ ඇත.
ව්‍යාපාරයන්ගේ අභිමතය පරිදි මාධ්‍ය වෙළද පොළට නව අංග ඇතුළත් කිරීම් කාර්යය ඉටු කරනුයේ බහුජන මාධ්‍ය කරුවන් විසින් ය.
බහුජන සංස්කෘතියේ විවිධ අංග තේරුම් ගැනීම පවා පාරිභෝගික ජනයාට අපහසු ය.
බහුජන සංස්කෘතියේ විවිධ අංග ව්‍යාපාරිකයන් හා බහු ජන මාධ්‍ය විසින් නිර්මාණය කරන අතර පාරිභෝගික ජනයා ඒවා භාර ගනී.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ ක්‍රියාකාරීත්වය හා පාර්ශව කරුවෝ ය.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය අන්‍යාන්‍ය ක්‍රියාකාරිත්වයකින් යුක්තය.
නව භාණ්ඩ හා සේවා ව්‍යාපාරිකයින් විසින් නිපදවන අතර ඒවා ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ කොටස් කරුවන් ය.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය පවත්වාගෙන යන්නේ පාරිභෝගික ජනතාවය.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ වාසි ලබන්නේ , ව්‍යාපාරිකයන් හා බහුජන මාධ්‍ය විසින් ය.
විවිධ හැඩරුව ගනී.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය කාලීනව විවිධ හැඩ රුව ගැන්වීම බහු ජන මාධ්‍ය විසින් කරනු ලැබේ.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ ඇති කරනු ලබන විවිධ නව හැඩ ගැන්වීම් කැමැත්තෙන් භාර ගන්නට පාරිභෝගික ජනතාව සූදානමින් සිටී
.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ බලපෑම

ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය සමස්ත සමාජයේ ම චර්යාවන්ගේ කෙරෙහි බලපායි.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යම් සමාජයක ජනයාගේ ආර්ථික පැවතුම් කෙරහි දැඩිව බලපායි.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය යම් සමාජයක ජනයාගේ ආර්ථික පැවතුම් කෙරහි දැඩිව බලපායි.
ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය මගින් ජනයාගේ ප්‍රමුඛ අපෙක්ෂාවන් යටපත් කර ඔවුන් නිස්සාර හා හිස් අපේක්ෂාවන් කරා යොමු කරයි. ජනප්‍රිය සංස්කෘතියේ පවත්නා ආකර්ෂණීය බව හා සුන්දර බව නිසා පාරිභෝගික ජනතාවට තමන් ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය තුළ ගොදුරක් වී සිටින බව නොතේරෙයි.

No comments:

Post a Comment